بازدید از شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان برای تعیین پارامترهای شبیه سازی CFD با استفاده از Fluent

تعیین پارامترهای شبیه سازی CFD با استفاده از Fluent

 

به جرأت می‌توان گفت که درستی و دقت تعیین پارامترهای شبیه سازی СFD ضامن شکست یا موفقیت شبیه سازی به این روش می‌باشد. از این رو به خاطر فهم و درک مناسب از مسئله همراه با داده‌های دقیق خصوصیات سیال و جریان سیال در هر مسئله از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به همین خاطر توصیه می‌شود که قبل شروع انجام هر گونه‌ شبیه سازی از شرایط و فرآیند آن مسئله بازدید حضوری داشته باشید. در هر حال موضوع مطرح شده مقدمه‌ای بود بر بیان خبر زیر:

بازدید از شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان برای تعیین پارامترهای شبیه سازی CFD با استفاده از Fluent

در ادامه همکاری و ارائه خدمات محاسبات مهندسی این وب سایت با شرکت مشاوره مهندسی برسو و به عنوان جدیدترین موضوع، حل میدان جریان در کوره مجتمع آهن و فولاد غدیر ایرانیان در دستور کار قرار دارد. به همین منظور برای درک بهتر کارکرد کوره و همچنین تعیین برخی پارامترها که نقش بسیار مهمی در شبیه سازی دارند به اتفاق متخصصان شرکت برسو عازم شهر اردکان شده و از مجتمع بازدید کردیم و در کنار آن نیز با انجام پاره‌ای آزمایشات بنیادی مقادیر پارامترهای مورد نظر خود را اندازه گیری نمودیم. 

بازدید از شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان برای تعیین پارامترهای شبیه سازی CFD با استفاده از Fluent

شرکت‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان و ارفع.

 

همکاری ما با شرکت برسو در سال 98 و با برگزاری یک دوره آموزشی/مشاوره‌ای تخصصی CFD و برای حل میدان جریان در استک مجتمع آهن و فولاد غدیر ایرانیان آغاز شد. حل میدان جریان در اخل اجکتور استک و همچنین انالیز حساسیت و مطالعه پارامتری قدرت فن استک در دمش هوای رکوپراتور به محیط به عنوان اولین فعالیت جدی مطرح و انجام شد. البته باعث افتخار ماست که فن استک براساس همین شبیه سازی‌های انجام شده افزایش ظرفیت داشت. آقای مهندس کلیچ مسئول پروژه‌های شبیه سازی از جمله پروژه فوق در هنگام بازدید از مجتمع فولاد غدیر ایرانیان بازدیدی از استک مذکور هم داشتند. 

 انتقال حرارت جابجایی در یک دودکش واحد احیا مستقیم فولاد

شبیه سازی میدان جریان در داخل اجکتور استک مجتمع آهن و فولاد غدیر ایرانیان.

مهندس محمدرضا کلیچ در بازدید از اجکتور استک مجتمع آهن و فولاد غدیر ایرانیان.

در جدیدترین خدمات محاسبات مهندسی که قرار است به شرکت برسو ارائه شود حل میدان جریان در داخل کوره مجتمع فولاد غدیر مطرح می‌باشد. هدف از این کار شبیه سازی حرکت گندله‌ها در داخل کوره است. در واقع گندله‌ها تحت تأثیر فشار گاز احیاء ورودی و گاز پسا احیا (محصولات گازی ناشی از واکنش احیا گندله‌ها) در داخل کوره‌ جابجا می‌شوند. البته ظاهر و با تجربه فعلی این حرکت و جابجایی اکثرا در بخشهای بالایی فضای مملو از گندله‌ها انجام می‌شود. به هر حال با افزایش ظرفیت احیاء این مجتمع حرکت گندله‌ها بحرانی تر شده و احتمال فرار آن‌ها از کوره و وارد شدن آن‌ها به تاپ گس وجود دارد. 

مهندس محمدرضا کلیچ و مهندس آرمین میرآخوری

آقای مهندس آرمین میرآخوری (راست) و آقای مهندس محمدرضا کلیچ (چپ). 

محمدرضا کلیچ فاطمه رونق آرمین میرآخوری

از راست به چپ: آقای مهندس آرمین میرآخوری، سرکار خانم مهندس فاطمه رونق و اقای مهندس محمدرضا کلیچ.

بازدید میدانی و درک فرآیند احیاء همراه با بررسی برخی موارد برای نهایی سازی فرضیات و همچنین اندازه‌گیری بعضی از پارامترهای مؤثر در شبیه سازی مهمترین اهداف این بازدید بود. در این بازدید آقای مهندس محمرضا کلیچ مدیر مسئول وب سایت www.cfd-mrk.ir و مجری پروژه‌های شبیه سازی همراه با آقای مهندس آرمین میرآخوری و سرکار خانم مهندس فاطمه رونق از شرکت برسو حضور داشتند. همانطور که می‌دانید پارامترهایی مثل حدکثر مقدار پکینگ (Packing Limit)، چگالی، ابعاد و شکل گندله‌ها، سطح تراز و البته مکان‌های ورود گاز احیا به داخل کوره در شبیه سازی حرکت گندله در کوره بسیار مؤثر است. 

گندله‌ها

گندله‌های مورد استفاده در شرکت فولاد غدیر عمدتا از چادر ملو و اوپال هستند.

مهمترین پارامترهای اندازه گیری شده با استفاده از آزمایشات پایه در آزمایشگاه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان عبارتند از:

  • تخمین حداکثر مقدار پکینگ Packing Limit برای گندله‌های اوپال
  • تعیین چگالی گندله‌های اوپال
  • بررسی ابعادی و شکل ظاهری گندله‌های اوپال
  • تخمین حداکثر مقدار پکینگ Packing Limit برای گندله‌های چادر ملو
  • تعیین چگالی گندله‌های چادر ملو
  • بررسی ابعادی و شکل ظاهری گندله‌های اوپال

مطالب مرتبط

کاربرد CFD در صنایع معادن و تولید مواد

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *